묵상의 정의

**오직 성경을 중심으로, 성령의 도우심속에서 하나님과 자신들, 그리고 피조세계와 역사의 흐름 속에 나타난 하나님의 구원과 은혜들을 신적인 묵상으로 이해하고 경험한 하나님의 사람들, 특별히 청교도들과 개혁자들의 묵상에 대한 이해를 요약하고 해설합니다.

1. 토마스 왓슨(Thomas Watson, 1620-1686, 17세기 영국의 청교도 설교자이자 신학자, 저술가)

"Meditation is the soul’s retiring of itself, that by a serious and solemn thinking upon God, the heart may be raised up to heavenly affections."
(The Saint’s Spiritual Delight, and a Christian on the Mount
Thomas Watson, p.53)
"묵상이란, 영혼이 조용히 물러나 진지하고 엄숙한 태도로 하나님을 생각함으로써 마음 속에 거룩한(하늘의) 정서가 솟아나게 하는 활동이다."

<해설> 이 정의에 의하면, 묵상의 주체는 영혼이고, 묵상의 태도는 진지하고 엄숙해야 하며, 묵상의 내용은 하나님을 생각하는 것이고, 묵상의 결과는 마음 속에 신적인 정서가 솟아나게 되는 것입니다.

2. 토마스후커(Thomas Hooker, 1586-1647, 코네티컷의 청교도 목사)

‘Meditation is a serious intention of the Mind whereby we come to search out the truth and settle it on the heart.”
“묵상은 우리가 진리를 탐색하고 그 진리를 마음(이것은 영어의 'heart' 로서 주로 감정의 움직임이 감지 되는 영역을 말한다-박헌준 주)에 안착하기 위한 진지한 지성의 의향이다.”

3. 토마스 브룩스(Thomas Brooks, 1608–1680, 영국 비국교도 청교도 설교가이자 저자)

“Remember, it is not hasty reading—but serious meditating upon holy and heavenly truths, that make them prove sweet and profitable to the soul. It is not the bee’s touching of the flower, which gathers honey—but her abiding for a time upon the flower, which draws out the sweet. It is not he who reads most—but he who meditates most, who will prove the choicest, sweetest, wisest and strongest Christian.”
"기억하십시오. 그것은 성급한 읽기가 아니라, 거룩하고 하늘에 속한 진리들에 대한 진지한 묵상인데, 그러한 묵상은 영혼에 그 진리들이 달콤하다는 것과 유익하다는 것을 증명해 줍니다. 묵상은 벌들이 꿀을 모으려고 꽃을 건드리는 것이 아니라, 꽃 위에서 어느 시간동안 깃들어서 그 달콤함을 빨아내는 것입니다. 거의 읽는 사람이 아니라, 대부분을 묵상하는 사람, 그는 가장 훌륭하고 가장 달콤하며 가장 지혜롭고 가장 강한 그리스도인 입니다."

<해설> 청교도들의 글을 읽다보면, 정말 자연과 친밀해서 그 속에서 많은 묵상과 갖가지 설명과 예화를 가져오는 것을 발견하게 됩니다. 미국의 캘리포니아는 그러한 실천을 하기에 참으로 적합한 복된 땅이라고 여겨집니다.

4. 윌리암 펜너(William Fenner, 1600–1640, 영국 청교도 목사)

“Meditation is a settled exercise of the mind for the further inquiry of the truth, and so affecting the heart with that, and therefore there are four things in meditation, 1) an exercise of the mind, 2) a settled exercise that dwells on the truth, 3) to make a further inquiry…meditation pulls the latch of the truth and looks into every closet, and every cupboard, and every angle of it, and 4) it labors to affect the heart.”
"묵상은 진리의 깊은 탐구를 위한 지성의 안정적인 활동입니다. 그래서 그러한 지성의 활동으로 마음에 영향을 끼치는 것입니다. 그러므로, 묵상에는 네 가지의 요점이 있습니다. 1)지성의 활동 2)진리를 깊이 생각하는 안정적인 활동 3)더 깊은 탐구...묵상은 진리의 자물쇠를 당겨서 모든 벽장과 찬장, 그리고 모든 기울어진 속까지 보게 만드는 것 4) 묵상은 마음에 영향을 끼치기 위하여 일함

5. 토마스 화이트(Thomas White, ~1672, 장로교 목사이자 개혁주의 복음설교자)

“Divine meditation we may say, is a serious solemn thinking and considering of the things of God, to the end that we might understand how much they concern us, and that our hearts by it may be raised to some holy affections and resolutions.”
"우리가 말하는 신성한 묵상은 하나님의 것들에 대한 진지하고 엄숙한 생각과 숙고로서 종국에 그것들이 우리를 얼마나 많이 상관하는 지를 이해하는 것이고, 그래서 우리의 마음(hearts)이 그것에 의해 어떤 거룩한 정서들과 결심들을 일으키게 되는 것이다."

6. 존 볼(John Ball, 1585~1640, 은혜의 언약, 묵상과 믿음에 관한 탁월한 작품을 남긴 장로교 청교도)

“To meditate, signifies primarily to meditate, commune, or discourse with one’s self, or which is the same, to imagine, study, consider or muse in mind or heart. Meditation is a serious, earnest and purposed musing on some point of Christian instruction, tending to lead us forward toward the Kingdom of Heaven, and serving for our daily strengthening against the flesh, the world and the Devil. Or it is the steadfast and earnest bending of the mind on some spiritual and heavenly matter, discoursing on it with ourselves, until we bring it to some profitable point, both for the settling of our judgments, and the bettering of our hearts and lives.”